Autosalon blijft grootste indoorevenement van België

De 100e editie van het Autosalon van Brussel, dat van 14 tot 22 januari toegankelijk was voor het publiek, heeft zijn deuren gesloten. Zo'n 271.057 mensen hebben de beurs bezocht. Dat meldt FEBIAC, die het evenement organiseert. Daarmee is het Autosalon nog altijd het meest populaire indoorevenement van België.
Incontournable
De aanwezigheid van 95% van de Belgische automarkt, de presentatie van 15 wereld- en Europese premières, en voor de allereerste keer de verkiezing van The Car of The Year 2023 droegen bij tot het succes. Het 100e Autosalon van Brussel maakt daarmee een krachtige comeback én positioneert zich als “incontournable” op Europees, en zelfs internationaal vlak!
Kleinere oppervlakte
Na 3 jaar werd er gekozen voor een pragmatische aanpak die vooral focust op de “corebusiness” van het evenement, namelijk de automobiel. Dit jaar was er iets minder oppervlakte beschikbaar, dus kozen alle deelnemende automerken voor kwaliteit. Op die manier bouwden ze op een kleinere oppervlakte een bijzonder mooie stand.
“De unaniem positieve feedback van de Belgische én internationale media die we vanaf de eerste dag ontvingen, en de massale opkomst van bezoekers laat ons toe vandaag te concluderen dat onze uitdaging, die erin bestond het Autosalon van Brussel als toonaangevende Europese beurs voor onze industrie terug op de kaart te zetten, geslaagd is”, aldus Gabriel Goffoy, directeur van het Salon.
politici aanwezig
De 100e editie van het Autosalon kon ook rekenen op de aanwezigheid van verschillende politici. Onder andere Alexander de Croo (eerste minister), Georges Gilkinet (vice-eerste minister en federaal minister van Mobiliteit), Elio Di Rupo (minister-president van het Waals Gewest) en Georges-Louis Bouchez, (voorzitter van de Mouvement Reformateur) werden ontvangen op het Autosalon. Maar ook Egbert Lachaert (voorzitter van Open Vld), Lydia Peeters (Vlaams minister van Mobiliteit & Openbare Werken), Stephanie D'Hose (senaatsvoorzitster) en Philippe Close (burgemeester van de stad Brussel) bezochten het evenement. Zij werden uitgenodigd om zowel hen als het grote publiek te informeren over de evolutie van de auto-industrie.
Evolutie na 3 jaar tonen
"De autosector is enorm geëvolueerd sinds het laatste Autosalon van januari 2020", vervolgt Gabriel Goffoy. "Het was belangrijk voor ons en voor onze exposanten om de bezoekers de evolutie die de sector de afgelopen 3 jaar is doorgegaan te kunnen tonen, met name op het gebied van elektrificatie, maar niet alleen dat!"
"Met de 100e editie heeft FEBIAC sterk ingezet op beleving en heel wat animaties toegevoegd die duidelijk geapprecieerd werden door een jonger publiek. Zo konden wij een enthousiast en veeleisend publiek van verschillende leeftijden verwelkomen om de 100e editie van het Autosalon met ons te vieren. Dat er 271.057 mensen naar het Autosalon zijn gekomen om alle nieuwe producten en technologieën van de sector te ontdekken, is voor ons het levende bewijs dat de Belg een baksteen in zijn maag heeft en een auto tussen zijn oren.”
